Słowniczek cz. 3 - deck

Blat (deck) jest głównym komponentem każdego longboardu – platformą na której stoisz podczas jazdy. Może się to wydawać całkiem oczywiste, ale powinieneś wiedzieć, że występuje wiele typów decków oraz cała masa pojęć stosowanych do ich opisania. Wyjaśniliśmy je pokrótce poniżej.

Wheelbase

Wheelbase longboardu oznacza długość pomiędzy przednim a tylnym trackiem. Mierzony jest od wewnętrznego otworu montażowego do wewnętrznego otworu montażowego. Generalnie deski z mniejszym wheelbasem są bardziej zwrotne i mniej stabilne niż longboardy z większym wheelbasem.

Otwory montażowe (mounting holes)

Są to te cztery* „dziury” z obu stron deski do których montuje się traki. Powinny pasować do otworów przygotowanych w trakach. Przełóż śrubkę przez deskę i trak i przymocuj nakrętką. Przy longboardach drop through (czyli takich gdzie traki przepuszczone są przez środek decku) warto przed nałożeniem nakrętki dodać podkładkę, aby nakrętka nie „wgryzała” się w deck.

* - W niektórych deskach par otworów może być więcej co umożliwia regulacje wheelbase'u

Kicktail

Przez wielu uważany za najlepszy wynalazek od czasu wynalezienia samej deskorolki. Zaokrąglony do góry tył deski znacznie ułatwiający wykonywanie tricków oraz dostarczający zwiększoną manewrowość.

Niektóre z longboardów nie będą posiadały kicktaili – osoby których robienie tricków nie interesuje i wiedzą, że swoją dechę będą używali tylko do jazdy po mieście czy downhillu takiego kicktaila nie potrzebują.

 

Heelside/frontside rail oraz Toeside/backside rail

Heelside/frontside rail oznacza krawędź deski najbliższą Twoim piętom podczas jazdy. Analogicznie toeside rail oznaczać będzie krawędź przy palcach. O różnicach między toeside i heelside pisaliśmy już w części 1 słowniczka.

Effective foot platform (EFP)

Oznacza to przestrzeń na desce na której podczas jazdy możemy ustawiać nogi, na większości desek będzie to obszar od traków do traków.

 

Kształt kierunkowy (directional)

Deska o kierunkowym kształcie ma z góry ustalony przód i tył, często taki kształt uzyskuje się projektując deskę ze „stożkiem”. Longboardy o takich parametrach najczęściej wykorzystuje się do downhillu i transportu ponieważ rzadko dochodzi do jazdy w switchu.

 

Kształt symetryczny (symmetrical)

Symetryczny longboard nie ma określonego kierunku przód/tył dlatego nie ma znaczenia którą stroną ustawimy go do jazdy. Popularny wybór w przypadku freeridu i freestylu ponieważ często riderzy obracają deskę w trackie tricków i manewrów.

Stożek (taper)

Jeśli longbaord posiada stożek, oznacza to, że jego szerokość zmniejsza się ku jednemu z końców deski. Zdecydowana większość desek szersza jest z przodu i zwęża się ku tailowi nadając desce kierunkowy kształt

 

Pintail

Klasyczny kształt pintaila - „łezki” spopularyzowany został we wczesnych latach 90tych i wciąż jest jednym z najczęściej wybieranych modeli. Inspirowane surfingiem z reguły są dłuższe od pozostałych longboardów i w kształcie stożka od czubka do taila. Ich styl imituje deski surfingowe i najczęściej wybierane są przez ludzi pragnących od transportu uczucia „płynięcia po betonowej fali”. Świetnie sprawdzają się również do pumpingu ponieważ każdy łuk uwalnia duże ilości energii.

Więcej o kształtach i ich przeznaczeniu znajdziesz w dziale podział longboardów

 

Top mount

Oryginalny i najczęściej spotykany sposób montowania traków longboardowych. Baseplate (główna – płaska część) traka przykręcana jest do spodu deski. Longboard będzie przez to „wyższy” od wersji drop through (o której napisaliśmy poniżej) oraz trochę bardziej skrętny. Zapewnia więcej przestrzeni na koła przez co rider może stanąć bliżej traków dla większej kontroli. Ten sposób dostarcza również większą przyczepność przy pokonywaniu ostrych zakrętów kosztem cięższego wykonywania slidów.

 

Drop through

Drugi sposób przymocowywania traków. „Przepuszczane” są one przez środek deski, przez specjalnie do tego przygotowane wycięcie. Taki zabieg sprawia, że deska osadzona jest niżej zapewniając większą stabilność i wymaga mniej energii od ridera podczas zwykłego odpychania się. W dalszym ciągu można użyć podkładek aby jeszcze bardziej obniżyć deskę, należy przy tym uważać na wheelbite.

Deski „w dropie” są świetnym wyborem dla początkujących z racji większej stabilności, mniejszego wkładanego wysiłku do jazdy a także prostszej inicjacji slidów.

Do longboardów z wycięciem na drop w dalszym ciągu można przymocować traki klasycznie – od spodu.

Jeśli potrzebujesz pomocy ze zmontowaniem deski drop through zajrzyj do naszego poradnika.

 

 

 

Flush mount

Często stosowany w deskach z micro-dropem, albo z takim kształem który uniemożliwia montowanie traków w topie. Prostokątna powierzchnia od spodu deski przygotowana jest w ten sposób, aby po zamontowaniu baseplate'u traka znalazł się on na równi z blatem.

Wheel wells

To specjalne „wcięcia” w blacie które mają za zadanie dać kołom nieco więcej miejsca i przeciwdziałać wheelbite'owi. Nie są tak efektowne jak całkowite wycięcie w desce nad kołami, z drugiej jednak strony nie redukują powierzchni nóg. Nawet z dużymi wheel wellami, podkładki (podnoszące longboard) nierzadko są wymagane dla kół większych niż 70mm.

 

 

Wycięcia (wheel cut outs)

Jak łatwo się domyślić wycięcia różnią od wheel welli tym, że deska nad kołami nie jest pogłębiona, a całkowicie wycięta – pozostawiając tylko tyle blatu ile wymagane jest do zamocowania tracków. Wycięcia często można zauważyć w deskach montowanych w dropie, aby zrekompensować im niskie osadzenie.

Foot pockets

Spotykane często w deskach z concavem 3D (o rodzajach concave'u możesz przeczytać tutaj) zaprojektowane jako specjalne ergonomiczne miejsce na Twoje stopy. Zapobiegają ześlizgiwaniu się nóg przy slidach i ostrych skrętach.

Obniżona platforma (dropped platform)

Poprzez dodanie spadów do płaszczyzny blatu można sprawić, że powierzchnia na której stoimy znajdzie się niżej od tej do której przymocowane są traki. Stworzony w ten sposób dodatkowy concave obniża środek ciężkości i sprawia, że jedziemy niemal przy samej ziemi. Najczęściej spotykane przy deskach transportowych, freeridowych i downhillowych.

 

Głębokie obniżenie platformy oferuje również dużo wariantów manewrowości deski. Podczas zakrętu zamist pochylać się ku jednej stronie, jak w przypadku desek w topie, poczujesz jak deska „buja” niczym hamak.

Micro-drop

Deski micro drop mają lekko opuszczoną platformę. Celem tych „kieszeni” na tracki nie jest maksymalne obniżenie deski, a stworzenie dodatkowego concave'u. Stały się bardzo popularne jako longboardy do freeridu i downhiluu ponieważ oferują większy concave oraz foot pockets bez uszczerbku na przyczepności i skrętności deski top mount.

 

Double drop

Deska zarówno z opuszczoną platformą jak i trakami montowanymi drop through.

 

Flary (wheel well flares)

Flary zapewniają dodatkowy concave na brzegach deski. Są to wybrzuszenia po drugiej stronie deski, nad wheel wellami. Nie tylko zwiększa to miejsce dostępne na koła, ale tworzy także wygodne miejsca do ułożenia nóg.

 

 

Gas Pedals

Deski z pedałami gazu mają wyciętą część brzegu deski dzięki czemu zapewniają dodatkowe oparcie tylnej nodze, którą można o nie oprzeć. Bardzo popularne wśród riderów lubiących „podwijać” palce za brzeg deski, lub gdy ich pięty, lub palce wystają poza brzeg deski dla dodatkowej przewagi podczas slidów i wchodzenia w ostre zakręty.

Foot stop

Foot stops mają za zadanie unieruchomienie Twojej nogi. Mocuje się jej przy nosie deski przy trackach. Foot stops często można dokupić lub zrobic samemu np. ze starego bushinga.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel